neděle 24. ledna 2010

Začátky v Mexiku, D.F.

Rozhodla jsem se využít příležitosti studovat v zahraničí a tak se momentálně nacházím v Mexiku, D.F., kde navštěvuji Instituto Tecnológico Autónomo de México, což je jedna z nejprestižnějších vysokých škol v Latinské Americe.

První dojmy z mého pobytu jsou úplně jiné, než jsem čekala, neboť mi všichni v ČR tvrdili, jak je Mexiko nebezpečná země, že jako blondýnka zde nemám šanci přežít, aniž by mě unesli (nebo aspoň znásilnili a poté zavraždili) a samozřejmě, že chytnu mexickou chřipku hned na letišti. Mimo jiné všude jsou prý švábi a podobný hmyz, Mexico D.F. je špinavé, nedá se pomalu ani dýchat a obloha přes smog není vidět... A že úroveň vysokých škol musí být velice nízká.

Realita? Jsem naživu a mám akorát rýmu (z rozdílu teplot ve dne a v noci).

Tím, jak se v Evropě přiživují názory, jak je Mexiko nebezpečné, atd., jsme tak trochu paranoidní, jakmile jedeme metrem, už čekáme, kdy nás někdo přepadne; když jdeme po ulici, tak si pevně držíme kabelku, apod. Tím nechci říct, že to jsou všechno lži, ale spíš to jsou fámy typu "jedna paní povídala...".

Zatím, co jsem poznala, jsou Mexičani úžasní lidé. Přestože většina z nich neoplývá bohatstvím, jsou šťastní, usmívají se na Vás, přestože Vás neznají, snaží se Vám pomoci, když potřebujete... Ne jako u nás v ČE, kdy na ulici nepotkáte usmívající se lidi a když se s někým bavíte, tak během prvních pěti minut se dozvíte, jak špatně se ten druhý má, jak málo vydělává, že ho nebaví práce, atd.

Co mě mile překvapilo, bylo galantní chování kluků - zde je samozřejmostí, že Vám podrží dveře, když nastupujete do auta; nebo když se vracíme z fiesty, doprovodí mě až domů a počkají, až za mnou zaklapnou dveře... A také ti, co jsem poznala, uměli výborně tančit, což se u nás také nevidí :-). Ale už jsem měla i štěstí na Mexičana, co tancovat neuměl... Aspoň mi připomněl moje taneční v Praze :-).

Jeden známý se mě ptal, proč jedu studovat do Mexika, kde jsou podle něj všichni sto let za opicemi... Nicméně abych byla upřímná, ITAM na mě působí zatím mnohem lépe než české vysoké školy! Vyučující jsou opravdové špičky ve svém oboru, hodiny jsou zajímavé, studenti diskutují, ptají se... A hodiny zde mi dávají mnohem víc, než na VŠE, kde jakmile projevíte svůj názor, jste za šprta, co potřebuje šplhat u učitele, apod.

Pár slov ke domnělé smogové situaci a "špinavému městu". Samozřejmě, že emise výfukových plynů jsou vyšší - úměrné k populaci, která v D.F. žije (oficiálně 25 milionů obyvatel, neoficiálně až 30 milionů). Uplatňuje se zde dopravní politika, kdy v určité dny auta s jistou SPZ či typem auta nesmí vyjet; v celém D.F. je síť MHD - autobusy, trolejbusy, metrobusy, metro. Mexičané sice řídí jako šílenci a cizincům se musí zdát, že každou chvíli musí nabourat, ale ještě jsem neviděla jedinou nehodu. Prý až 80% dopravních nehod v D.F. způsobí ženy, které se malují ve zpětném zrcátku - tak až něco takového uvidím, dám vědět :-).



Žádné komentáře:

Okomentovat